Steg 3: Normalisering av normbrytende adferd

Kjennetegn


På steg 3 i trappa har det utviklet seg en normalisering av normbrytende atferd. Det kan  handle om:

  • Barn og unge som ikke følger faste strukturer og rutiner.
  • Uønsket språkbruk i gruppa.
  • Gruppe som tar seg til rette og gjør som de selv ønsker.
  • Barn eller ungdom som overser korrigeringer og/eller ledelse av voksne.
  • Barn eller ungdom som forstyrrer, ødelegger eller gjør hærverk.
  • «Kødding» 
  • Svak regelledelse fra voksne.

Når normalisering av normbrytende atferd oppstår, har det etablert seg en ny normal standard for hva man kan tillate seg å gjøre og ikke gjøre. Gruppa av barn og unge har selv tatt over styringen, og skapt sin egen standard.

Som et tegn på at normalisering av normbrytende atferd har skjedd, kan vi høre eldre barn og unge legitimere atferd som voksne reagerer på ved å si: «Dere skjønner ikke, det er slik vi er mot hverandre, det er okei» eller «Det er slik vi gjør, alle er med på det». Når dette skjer, har voksne mistet posisjonen som veileder av normer.

Normalisering av normbrytende atferd har en tendens til å ramme ulikt. Når barn og unge «kødder» med hverandre gjennom nedsettende karakteristikker, klapse til hverandre eller gjemme hverandres ting, har det en tendens til å gå hardere ut over noen, enn andre. For noen som blir utsatt, er det ikke lenger lek og kødding. Det er alvor og ment som alvor. Her er mobbeadferd skjult gjennom legitimering av at dette er normal adferd overfor alle jevnaldrende. 

Når normalisering av normbrytende atferd oppstår, skjer det noen med kvaliteten i fellesskapet. Det skjer noe med opplevelsen av trygghet, tilhørighet, forutsigbarhet, variasjon og mangfold og mening. Det har skjedd noe med normene for hva som er lov til å si og å gjøre mot hverandre.

Barnehagen/skolen må ivareta delpliktene, og lage tiltak som bidrar til at gruppa blir trygg og god for alle, og etablerer seg på steg 1 og 2 igjen. 

Dersom det ikke gjøres tiltak på steg 3, er veien til steg 4 kort. 

Risikofaktorer


Verktøy og tiltak


  • Aktivitetsplan
  • Riskikoanalysen (laget av Ann Tone)

Praktiske eksempler