Steg 1: Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø

Kjennetegn



Steg 1 representerer en ønsket situasjon i læringsmiljøet. Gruppa er rammet inn i trygge og gode verdier, normer og holdninger, som de selv er med på å skape.  Gruppa ledes av autoritative voksne som formidler tydelige forventninger og reguleringer med varme og omsorg.

  • Læringsmiljøet preges av inkluderende samhandling, gode relasjoner og positiv aktivitet.
  • Relasjonene mellom alle deltakere i miljøet preges av raushet, tillit og kontinuitet.
  • Barn, unge og voksne tolerere hverandre godt og anerkjenner hverandres ulikhet.
  • Gruppa av barn og unge lar seg lede gjennom strukturer og rutiner, og de oppfyller forventningene om hvordan man er mot hverandre.
  • Vi har et trygt og godt fellesskap som oppfyller behovene for trygghet, tilhørighet, forutsigbarhet, mening, mestring, mangfold og variasjon, og demokratisk deltakelse.

Felles forståelse, felles praksis og tett oppfølging

De ansatte har felles forståelse og felles praksis. De har felles verdisyn og et positivt syn på barn og ungdom i vekst og utvikling. De voksne jobber kontinuerlig med å fremme det trygge og gode fellesskapet for alle. Mobbing og krenkelser forebygges ved å vise tydelig nulltoleranse. De ansatte har god oversikt over særskilte sårbare barn og unge, og deres behov for støtte og hjelp.

Ledelsen er tett på sine ansatte med tydelige krav og forventninger, samtidig som de er åpne og støttende for den enkelte ansatte i det daglige arbeidet. Det er ikke et nederlag å komme til sin leder for å drøfte vanskelige eller utfordrende situasjoner. Det er derimot forventet og dagligdags. Ledelsen uttrykker tydelige forventninger om å få jevnlig informasjon om læringsmiljøet, og bli informert dersom et barn/elev opplever å ikke ha det trygt og godt.  Ledelsen følger opp med nødvendig støtte og involvering, og sørger for at saken løses på en effektiv måte etter barnehagen eller skolens rutiner og med egnede tiltak. Ledelsen følger opp etterarbeid og sikrer seg at de ansatte oppfyller pliktene til å følge med, gripe direkte inn, varsle ledelsen, undersøke og sette inn tiltak.

Stort handlingsrom

Et læringsmiljø på steg 1 er lett å jobbe med og handlingsrommet er stort. De voksne har kapasitet for motiverende, stimulerende og fellesskapende aktiviteter, fordi lite tid går til å holde kontroll og orden, eller å løse opp i stadige konflikter.

Når man klarer å holde et læringsmiljø på steg 1, et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø, har man det største handlingsrommet for å gjøre målrettede tiltak og aktiviteter som sørger for at vi holder oss der.

Risikofaktorer


Mindre og mindre handlingsrom for hvert trinn man beveger seg opp trappa

Beveger man seg oppover i trappa, bli handlingsrommet mindre. De ansatte får mindre og mindre kapasitet til å fremme fellesskapet og forebygge mobbing og krenkelser, fordi tiden må brukes til å håndtere konflikter, uønsket atferd, krenkelser og mobbeatferd. I tillegg kommer økt mengde foreldresamarbeid, loggføring, dokumentasjon, planlegging og oppfølging av tiltak som skal gjennomføres.

Å skape et godt fundament på steg 1 virker positivt forsterkende. Å gå oppover trappa kan virke som en negativ spiral om man ikke klarer å stanse bevegelsen oppover i trappa tidsnok.

Kulturen er selvforsterkende

En konstruktiv og positiv kultur virker derfor selvforsterkende. Dessverre gjelder også dette destruktive og negative kulturer. Kanskje i enda sterkere grad. Når de grunnleggende behovene for tilhørighet, trygghet, forutsigbarhet, variasjon og mangfold og opplevelsen av mening mangler, har vi en tendens til å redusere stresset, dempe ubehaget eller mestre situasjonen gjennom å skape situasjoner som oppfyller disse behovene likevel. Strategiene som barn og unge kan bruke da, kan være kortsiktige og ha kraft kun som kortsiktig lindring. Strategiene som kan tas i bruk, er de som fører oss opp omni-trappa.

Verktøy og tiltak

Under planlegging av læringsaktiviteter og undervisning, ha fokus på fellesskapsfremmende aktiviteter. 

  • Fellesskapskvaliteter
  • FFSS

Praktiske eksempler