Dørstokkregler som standard for fellesskapet

I Omnimodellen er fellesskapskvalitetene gode indikatorer på hva som trengs for å skape trygge, gode og inkluderende skolemiljø. En av de sentrale faktorene er forutsigbarhet, og felles forståelse for felles regler.

Når dørstokkregler utvikles i fellesskap mellom elever, ansatte og foreldre, legges grunnlaget for et trygt, inkluderende og helsefremmende læringsmiljø som støtter elevenes trivsel og utvikling.

Dørstokkregler er et effektivt verktøy for å arbeide med dette, og du får her en grundig innføring i hvordan dørstokkregler kan etableres, med konkrete eksempler i en skolekontekst.

De viktige dørstokkreglene

Barn og unge tester grenser og utfordrer voksne. Dette forklares godt i Omnitrappas trinn 2 (lenke).  I Omnimodellen er også fellesskapskvalitetene gode indikatorer hva som skal til for å skape trygge, gode og inkluderende skolemiljøer. En av flere faktorer er forutsigbarhet og i denne sammenheng blir felles regler og forståelse av disse viktige. Her kommer arbeidet med dørstokkregler inn som et verktøy.

Denne teksten gir en oversikt over hvordan dørstokkregler kan etableres. Det gis også eksempler på hvordan dørstokkregler kan se ut – her i en skolekontekst.

Ved å innføre dørstokkregler som barn, ansatte og foreldre har skapt sammen kan man etablere et felles fundament for helse, trivsel, inkludering og læring. 

Etablering av reglene

Å lage dørstokkregler er et resultat av en grundig og trinnvis prosess:

1. Involvering av Ansatte: Vi starter med å involvere ansatte i prosessen. Gjennom workshops og møter sikres det at reglene er forståelige, realistiske og akseptert av alle. Dette skaper eierskap og engasjement i personalet.

2. Identifisering av Kjerneverdier: Gjennom kjerneverdier som respekt, samarbeid, omsorg og læring dannes grunnlaget for dørstokkreglene. De skal tydelige reflekterer ønsket om et fellesskap preget av gjensidig respekt og støtte.

3. Definering av Forventninger: Definer klare forventninger til samhandling mellom elever, ansatte og foresatte. Dette inkluderer kommunikasjon, respekt, ansvar og profesjonalitet. Ved å definere disse forventningene tydelig, legges grunnlaget for et positivt læringsmiljø.

4. Formulering av Tydelige Regler: Dørstokkreglene må være formulert på en klar og konkret måte. Unngå vage formuleringer og fokuser på å lage regler som er praktiske, konkrete og relevante for det aktuelle fellesskapet. Dette sikrer at alle forstår og kan etterleve reglene.

5. Evaluering og Forbedring: Det er viktig å erkjenne at skolens behov og sammensetning av ansatte kan endre seg over tid. Derfor må dørstokkreglene evalueres årlig for å sikre at de fortsatt er relevante og effektive. Dette setter organisasjonen i stand til å tilpasse og forbedre reglene etter behov.

6. Synliggjøring av Reglene: Det er viktig at dørstokkreglene er synlige og kjent for alle ansatte. Bruk gjerne plakater for å gjøre reglene synlige og treningsøkter for å sikre at hver enkelt både kan reglene og tar ansvar for å følge dem. Husk at vikarer også gjøres kjent med reglene.

Eksempler på Dørstokkregler for ansatte

  • Hilsen og farvel: Si «Hei» når du kommer, og «ha det» når du går. Det skaper en vennlig atmosfære og lærer elevene høflighet 
  • Vis respekt: Vis respekt for alle barn og unge, kollegaer, foreldre og andre involverte parter
  • Fremme inkludering: Skap et inkluderende miljø der alle elevene føler seg velkommen, forstått og akseptert for eksempel gjennom å sikre språk og kulturforståelse (Se også delen om FFSS).
  • Følg skolens verdier: Arbeid i tråd med skolens verdier og målsetninger for å skape en helhetlig og positiv kultur.
  • Vær ansvarlig: Ta ansvar for dine handlinger og sikre at elevens sikkerhet og trygghet alltid er prioritet.
  • Fremme læring: Skap stimulerende og kreative læringsmiljøer og oppfordre til nysgjerrighet og utforskning. Ha alltid fokus på felleskapsfremmende aktiviteter (se FFSS).
  • Kommuniser tydelig og vennlig: Oppretthold en mest mulig tydelig og vennlig kommunikasjon med både elever, foreldre og kollegaer (se autoritativ voksenrolle).
  • Vær profesjonell: Opptre profesjonelt, og hold personlige saker adskilt fra arbeidet. 
  • Vis empati: Vær følsom og oppmerksom overfor elevenes følelsesmessige behov. 
  • Fremme samarbeid: Samarbeid mellom kolleger, foreldre og andre samarbeidspartnere for å skape et helhetlig støttesystem for eleven.  

Hvordan etablere dørstokkregler for elevene?

Elever skal få oppleve trygge og tydelige ansatte når de kommer til skolen. En ansatt som viser innlevelse, som er åpen for innspill og tar elevene på alvor vil lettere kunne legge forholdene til rette for et trygt og godt skolemiljø der elevene får utvikle seg som hele mennesker. 

Elevene trenger faste rammer i form av regler. Det er med på å skape forutsigbarhet og ei forventning om hvordan man skal være i forhold til hverandre. 

Eksempler på dørstokkregler for elever

  • Hilsen og farvel: Si «Hei» når du kommer, og «ha det» når du går. Det skaper en vennlig atmosfære og lærer elevene høflighet
  • Rydde opp etter deg: Etterlate stedet bedre enn det var. Dette inkluderer å rydde opp dine ting og felles utstyr i klasserommet.
  • Vent på tur: Lær elevene å vente på tur, enten det er å rekke opp hånden, få hjelp fra lærer eller for å si noe under samtaler. 
  • Lytt når noen snakker: Lær eleven å være oppmerksomme når andre snakker. Dette er en viktig ferdighet for å utvikle gode kommunikasjonsvaner.
  • Vær vennlig: Oppmuntre til vennlige handlinger som å si hyggelige ting, gi komplimenter og hjelpe hverandre.
  • Respekter andres eiendeler: Lær elevene å behandle andres ting med forsiktighet og respekt. 
  • Bruk Innestemme: Noen ganger er det viktig å bruke rolig stemme, spesielt innendørs. Det bidrar til et roligere miljø.
  • Respekter at vi er forskjellig: Et mangfold i et klasserom er en styrke og en berikelse for klassefelleskapet.
  • Inkluder alle: Alle trenger å tilhøre i et trygt og godt fellesskap. Vær oppmerksom på om det er noen som trenger en invitasjon til å være med i lek eller aktivitet.

Dørstokkreglene for foresatte

Alt skolen gjør, skal ha barnets beste som grunnlag. Et nært samarbeid med hjemmet er viktig for å støtte elevens utvikling. Relasjonene mellom skolen og hjem må være preget av åpenhet og likeverd. Foresattes nærhet til og kunnskap om eget barn er grunnlaget for samarbeid (Utdanningsdirektoratet, 2023) Disse reglene er utformet for å skape et trygt, respektfullt og positivt miljø mellom foresatte og de ansatte i skolen.

Eksempler på dørstokkregler for foresatte

  • Hilsen og farvel: Si «Hei» når du kommer, og «ha det» når du går. Det skaper en vennlig atmosfære og lærer barna høflighet
  • Respekter tidspunktene for avlevering og henting: Kom i tide for å avlevere og hente barnet ditt. Dette bidrar til en jevn overgang og organisert rutine for barna og personalet.
  • Vær oppmerksom på andres privatliv: Unngå å diskutere sensitive eller private saker ved inngangen. Respekter andres personvern og sensitivitet rundt slike temaer. 
  • Tenk på hva du snakker om og hvor: «Små gryter har også ører» heter det, tenk deg grundig om hva du snakker om og hvor du gjør det (link til Trappa trinn 5).
  • Be om en fortrolig samtale: Har du en bekymring eller at du trenger å ta opp noe som er vanskelig, be om en fortrolig samtale på et skjermet sted. 
  • Bruk respektfull kommunikasjon: Vær høflig og respektfull når du snakker med personalet, andre foreldre og elever. Unngå konflikter og konfronterende språk. 
  • Hold mobiltelefonen på lydløs: Reduser bruken av mobiltelefon og hold den på lydløs for å unngå forstyrrelser og opprettholde et fokusert miljø
  • Engasjer deg positivt: Delta i positive samtaler og aktiviteter ved inngangen. Oppmuntre et samarbeidende miljø blant foreldre og personalet. 
  • Bry deg: Bry deg om andres barn og inkluder dem i hverdagen. Hils, prat eller inviter med hjem.