Gjennom Omnimodellen skapes felles forståelse, kunnskap og språk i arbeidet med å gi barn og unge trygge og gode barnehage-, skole- og oppvekstmiljø.
Modellen består av ulike verktøy som skal bidra til å ruste voksne i ulike roller til å gjøre denne jobben på en best mulig måte hver dag, hver time, hvert minutt.
En rekke videoforedrag er lagt ut og kan fritt benyttes i arbeidet med å øke kunnskap og forståelse i ulike sammenhenger.
Innholdet kan benyttes på flere arenaer:
- I en hel organisasjon (barnehage, skole, kommune, fylkeskommune)
- I foreldregrupper
- I idrettslag og fritidsorganisasjoner
- Av enkeltpersoner som ønsker å sette seg inn i problemstillinger knyttet til barn og unges barnehage-, skole og oppvekstmiljø
NB! Alle verktøy må sees i en sammenheng for å sikre en helhetlig forståelse. Alle videoforedrag kan fritt benyttes i arbeidet med å øke kunnskap og forståelse.
Omnimodellens verktøykasse
Lover og regler som grunnlag for Omnimodellen ➝
Hvilket regelverk gjelder i barnehage og skole knyttet til retten til å ha det trygt og godt, og hvordan kan du jobbe med det?
Kultur er rammene vi handler i ➝
Barn og unge møter voksne i ulike roller, og vi har ansvar for hver våre deler av oppvekstarenaen med gjensidige påvirkning.
Barn og unge er i vekst og utvikling ➝
Barn og unge bruker språk og tenker annerledes enn voksne. Noen ganger gjør de også ting som vi voksne ikke helt forstår. Verktøyet hjelper oss å forstå det som skjer ut fra barn og unges ståsted.
Omnitrappa forklarer et fellesskap i negativ utvikling ➝
Omnitrappa hjelper deg å se hvordan kulturen endres i uønsket retning, steg for steg.
Dørstokkregler som standard for fellesskapet ➝
Ulike grupper og rom har ulike regler. Gjennom dørstokkregler (regler som gjelder i det du trør inn i rommet), etableres felles rammer og forståelse for hvordan vi skal være mot hverandre her.
Det røde og grønne fellesskapet ➝
Det røde og grønne felleskapet er verktøyet som kan hjelpe deg analysere og svare på om et fellesskap er bra for alle.
Å vurdere fellesskapskvaliteter ➝
Hvilke kvaliteter har vår gruppe, og hvilke utfordringer fins? Hva må vi jobbe spesielt med? Dette verktøyet kan tydeliggjøre kvaliteter og utfordringer hos den enkelte og gruppa.
Arbeidsmodell for å fremme, forebygge, stoppe og støtte, (FFSS) ➝
Arbeidsmodellen FFSS (fremme, forebygge, stoppe, støtte) hjelper deg finne og planlegge handlinger.