En helhetlig, langsiktig og systematisk tilnærming er nødvendig for å sikre et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
Barnehagelovens formålsbestemmelse fastslår at barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et trygt og utfordrende sted for fellesskap og vennskap.
Opplæringslovens formålsbestemmelse understreker at elever og lærlinger skal utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør dem i stand til å mestre eget liv, arbeide og delta i samfunnsfellesskapet.
Retten til et trygt og godt miljø i barnehage og skole er en sentral faktor for å realisere formålene.
NB! Alle verktøy må sees i en sammenheng for å sikre en helhetlig forståelse. Alle videoforedrag kan fritt benyttes i arbeidet med å øke kunnskap og forståelse.
Lovfestede rettigheter til et trygt og godt barnehage – og skolemiljø
Opplæringsloven kapittel 12 og barnehageloven kapittel 8 fastsetter retten til et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. I henhold til opplæringsloven er dette en individuell rettighet som kan påklages til Statsforvalteren, mens det i barnehageloven ikke er en tilsvarende individuell rettighet.
Barnehageloven forplikter barnehagen til å sikre et miljø som fremmer helse, trivsel, lek og læring, og den pålegger et skjerpet ansvar for å ivareta barn med særskilt sårbarhet, jf. barnehageloven § 41. Opplæringsloven pålegger skolen å fremme helse, inkludering, trivsel og læring, se § 12-2. Det overordnede målet med dette arbeidet er å forebygge situasjoner der elever ikke opplever et trygt og godt skolemiljø. Dette omfatter både det fysiske og det psykososiale miljøet i skolen, skolefritidsordningen og leksehjelp.
Forebygging på alle nivåer
For at det forebyggende arbeidet i barnehage og skole skal ha ønsket effekt, må tiltak settes inn på både system-, gruppe- og individnivå. Kommunen har det overordnede ansvaret for å sikre at skoler og barnehager arbeider systematisk med forebyggende tiltak for å gi barn et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
Trekantmodellen: Helhetlig tilnærming
Modellen som er illustrert over viser de tre grunnpilarene: å fremme trygge og gode miljøer i barnehage og skole, å forebygge mobbing og andre krenkelser, og å håndtere mobbing og krenkelser.
Grunnstammen i dette arbeidet er å jobbe langsiktig og systematisk. Vi fremmer helse, trivsel, lek, inkludering og læring i både skole og barnehage ved å aktivt legge til rette for og skape et trygt og godt fellesskap.
Hva betyr det å fremme?
Å fremme betyr å initiere eller bidra til at noe skjer. Dette innebærer at de voksne må ta en aktiv rolle i arbeidet med å legge til rette slik at en skaper et trygt og godt fellesskap.
Forebygging av mobbing og krenkelser
Å forebygge mobbing og krenkelser krever først og fremst en felles forståelse av hva mobbing og krenkelser innebærer, hvordan denne atferden oppstår, hvordan den ser ut og hvordan den påvirker det sosiale miljøet i barnehage og skole.
Håndtering av mobbing og krenkelser
Håndtering av mobbing og krenkelser innebærer at ansatte i barnehager og skoler har en plikt til å gripe inn når de har mistanke om at et barn eller en elev opplever krenkelser eller mobbing. Loven forplikter barnehagen og skolen til å sette inn tiltak som sikrer at barnet eller eleven igjen opplever et trygt og godt miljø.
Det er viktig å understreke at terskelen for hva som anses som en krenkelse er lav, og plikten til å stoppe krenkelser gjelder også de situasjonene som ikke nødvendigvis er synlige for alle. Ansatte må være bevisste på at krenkelser og mobbing kan skje, og det er deres ansvar å følge nøye med på barn og elever for å vise en tydelig holdning og nulltoleranse overfor slik atferd.
Oppsummering
Å jobbe helhetlig, langsiktig og systematisk for å fremme trygge og gode barnehage- og skolemiljøer må være en integrert del av den pedagogiske praksisen. Dette må prege all planlegging og aktivitet i både barnehage og skole.