Kultur er rammene vi handler i

Hva er kultur? Hvordan kan vi påvirke kulturen i barnegrupper, i klassen, i barnehagen, på skolen klubben eller idrettslaget på en positiv måte?

Barnehage- og skolekultur og ulike praksiser

Barn og unge møter barnehager og skoler med ulike organisasjonskulturer. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvordan organisasjonskultur skapes, basert på verdier og målsetninger som er rådende i de ulike organisasjoner.

Kultur er noe som oppstår når mennesker møtes regelmessig, noe man gjør i barnehager og skoler, blant barn, ansatte og foreldre. En slik kultur kan også oppstå ubevisst. Vi kommer, møtes, gjør ting, handler og reagerer på hverandre. På denne måten oppstår mønstre og strukturer i måten vi er sammen på. Ofte blir dette basert på uskrevne regler for hva vi gjør og ikke gjør. Kultur oppstår uansett, men det er fullt mulig å påvirke den. Spørsmålet til oss er om vi vil at det skal være tilfeldig eller ikke.  Hvem er egentlig kulturbærerne i gruppa/organisasjonen, er det tilfeldig eller ønsker vi å styre dette i en retning?

Om du som ansatt har 20 barn eller ungdommer og slipper dem ut i barnehagens uteområde eller skolegård (inn i en avdeling eller klasserom) uten noen føringer for aktiviteter, vil det automatisk skapes en form for kultur. Det vil dannes mønstre, uskrevne regler og måter å være på som skapes av deltagerne. Spørsmålet som må stilles er om disse rammene er gode nok for at alle skal kunne trives og fungere godt sammen.

Innenfor samme barnehage eller skole kan det være mange ulike kulturer, disse kan variere fra avdeling til avdeling, klasse til klasse, men hvilke kultur som råder mellom de ansatte og foreldrene vil også ha stor betydning. 

Ulike kulturer kan merkes når man kommer ny til en barnehage eller skole

  • Å ønskes velkommen på epost er hyggelig og viktig, men hvordan man blir tatt imot på første dag og i den første tiden i barnehagen eller på skolen, er enda viktigere.
  • Ønskes man velkommen av de ansatte, av de andre barna, medelever, blir man møtt med smil og et imøtekommende blikk? Er det noen som sier Hei! til deg?
  • Viser noen interesse for deg som ny i gruppa? 

Som ny utøver i en gruppe er det viktig å tidlig få et innblikk i hva som skal skje i løpet av dagen, kanskje uka, f.eks. å ha en forventningsavklaring om hva elevene skal lære i første klasse, skape forståelse for hva om forventes av deg og hvilke (dørstokk)regler som gjelder i gruppa. 

Om ingen viser interesse for å vise deg eller forklare dette er det lett å føle seg utenfor.  Om man ikke føler seg velkommen, kan det bli vanskelig å trives og lære i det fellesskapet. Det er derfor av avgjørende betydning at vi skaper en kultur hvor vi tydelig inviterer nye inn i vårt grønne felleskap.

Det vi faktisk gjør – skaper kulturen

Skal du bygge god organisasjonskultur så handler det om å ha noen enkle, gode kjøreregler som hele tiden følges opp. Det er det vi faktisk gjør som skaper kultur.

Våre store og små valg i barnehage- og skolehverdagen. Ledere og ansatte, men også foreldre, må faktisk gjøre det, vise hvordan vi vil ha det, og følge det opp. For som tidligere nevnt, kultur skapes jo også av de tingene vi ikke gjør. For eksempel hvis vi ikke sier hei, eller hvis vi ikke reagerer når noen tråkker over grensen. Om vi ikke reagerer er vi med på å akseptere det som skjer, og skyver på grensen for hva som oppfattes som akseptert. 

Konkrete tips

Her er noen tips til deg som er ansatt eller forelder, for å bygge god organisasjonskultur barnehagekultur eller skolekultur:

  • Voksne (ansatte, foreldre og foresatte) har en forventningsavklaring sammen og blir enige om hvordan punktene under skal forvaltes.
  • Ha noen klare kjøreregler (eller dørstokkregler?). Bli enige om hvordan vi vil ha det her. Vær tydelig – sånn har vi det hos oss.
  • Følg det opp. Vis det. Modellere det. Vær en god rollemodell. Gjør det som skal til for at det blir sånn.
  • Følg det opp. Hvis det sklir ut, følg det opp. Sett grenser. Vis at sånn her er det vi vil ha det her.

Refleksjon:

  • Beskriv kulturen i din barnegruppe/klasse
  • Hvem er kulturbærerne for det du ønsker å oppnå?
  • Hvilke leveregler gjelder i din barnegruppe/klasse (både blant barn, elever, ansatte og foreldre)?
  • Hvordan reagerer du/ dere når noen går over grensen for hva som aksepteres?
  • Er det samsvar mellom barnehage- og skolekulturen og det du som ansatt bygger i din barnegruppe/klasse?
  • Hvordan tar dere imot nye barn, elever, foreldre og ansatte i din barnehage, på din skole?