Å vurdere fellesskapskvaliteter

Å oppleve fellesskap og føle seg inkludert er et grunnleggende behov, og viktig for barn og unges utvikling, læring og trivsel. Å oppleve fellesskap og føle seg inkludert er et grunnleggende behov, og viktig for barn og unges utvikling, læring og trivsel.

Dette verktøyet er laget for å hjelpe deg som er nysgjerrig på hvordan fellesskapet i gruppa fungerer. Det er et refleksjonsverktøy som skal bidra til ei systematisk vurdering av de ulike fellesskapskvalitetene. Verktøyet kan brukes både for å vurdere enkeltindividers opplevelse, men også for å gjøre refleksjoner rundt fellesskapskvalitetene i hele eller deler av gruppa.

Fellesskapskvalitetene er:

Opplevelse av trygghet

Individets forståelse

At jeg har noen som liker meg passer på meg, hjelper meg og som jeg stoler på.

Gruppas forståelse

Alle liker, passer på og stoler på hverandre.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Går for seg selv. Trekker seg unna ulike sosiale situasjoner. Får gjerne negative «tilbakemeldinger» når hen forsøker å tilnærme seg andre. Hvis noe negativt skjer er det ingen som trøster eller hjelper.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet

Uttaler seg positivt om aktiviteter. Kommer med forslag og innspill i lek/aktivitet. Hvis noe negativt skjer er det mange som trøster, hjelper og kommer støttende til.

Alle synes det er greit å spørre om hjelp når man er usikker.

Opplevelse av tilhørighet

Individets forståelse

At jeg kjenner at det er godt å komme hit og at noen tar vare på meg og møter meg på en god måte.

Gruppas forståelse

Alle gir hverandre positiv feedback og legger merke til hvordan den enkelte har det.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Har sjelden med seg noen hjem. Inviteres i liten grad inn i lek og aktiviteter. Få hilser, smiler og/eller sier hei når hen kommer. I det hele tatt blir hen ofte ikke lagt merke til når hen kommer.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet

Har venner. Opplever å bli invitert inn i lek. Når hen foreslår noe er det som hovedregel positiv respons fra andre. Når hen kommer så blir hen møtt med smil, klemmer og oppmerksomhet.

Opplevelse av forutsigbarhet

Individets forståelse

At jeg vet hva som kommer og hvordan jeg blir møtt.

Gruppas forståelse

Det er gode, kjente og forståtte rutiner som alle kjenner og gjennomfører.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Opplever uklare regler og rutiner. Mange aktiviteter tas på sparket og finnes på underveis. Grupper og par deles inn av elevene selv (f.eks «Gå sammen to og to»). Opplever frie aktiviteter og anderledesdager som spesielt utfordrende.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet

Alle kjenner godt til regler og rutiner. Jevnlig øver alle på disse og de voksne følger opp at alle får det til.

Opplevelse av mening

Individets forståelse

At jeg forstår hvorfor det er viktig at jeg er her.

Gruppas forståelse

Alle har god forståelse for hvorfor regler og oppgaver er slik de er.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Hen ser ikke vitsen i å være til stede. Hen sine tanker og ideer blir ikke tatt hensyn til. Kan virke likegyldig, sur og uinteressert. Uttrykk som «Bryr meg ikke», «Det er ingen vits», «Ingen liker meg», «Jeg får ikke til noe» er ikke uvanlig.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet.

Hen sine meninger blir hørt og tatt hensyn til. De voksne er gode på å forklare hvorfor vi skal gjøre det vi gjør.

Opplevelse av mestring

Individets forståelse

At jeg får passende utfordringer og får til det jeg prøver på.

Gruppas forståelse

Alle opplever forventninger og oppgaver som passer for dem.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Hen opplever å ikke få til aktiviteter, oppgaver eller leker. Kan «misforstå» regler og mislykkes i sine forsøk. Kan ofte få skylda for at en lek/aktivitet/oppgave ikke løses av gruppa.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet

Aktiviteter, leker og undervisning gjennomføres slik at alle opplever å få til noe. Det legges ofte opp til aktiviteter som skaper felles mestringsopplevelser i gruppa. «Vi-et» stimuleres.

Opplevelse av ønsket mangfold og variasjon

Individets forståelse

At jeg opplever at det er mange måter å gjøre ting på og mange måter å være på.

Gruppas forståelse

Alle heier på hverandre uansett forskjellighet og forutsetninger.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Det oppleves som skummelt å skille seg ut fra det flertallet gjør/synes. Det er viktig å gå i like klær og like de samme tingene. Opplever lite variasjon i hvordan undervisning gjennomføres.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet

Det aksepteres og anerkjennes at man kan forskjellige ting og er flink til ulike ting. Ulikhet og forskjellighet applauderes av alle. Det er stor variasjon i type aktiviteter, leker og undervisningsopplegg.

Opplevelse av demokratisk deltagelse

Individets forståelse

At jeg opplever at mine meninger blir lyttet til og at jeg får være med å medvirke når avgjørelser skal tas.

Gruppas forståelse

Alle opplever at det er lov å si sine meninger og at man blir lyttet til. Gruppa opplever medvirkning når avgjørelser skal tas.

Rød

Lav grad av positive opplevelser i fellesskapet

Det oppleves som utrygt å si det man egentlig mener i en sak. Man opplever at andre sine meninger tillegges mer vekt.

Gul

Varierende grad av positive opplevelser i fellesskapet

Grønn

Overvekt av positive opplevelser i fellesskapet

Alle tør si sin mening og det er en felles forståelse av at alle har rett til å si sin mening.