Arbeidsmodell for å fremme, forebygge, stoppe og støtte,  (FFSS) 

FFSS kan brukes for å finne, planlegge, gjennomføre og kvalitetssikre konkrete handlinger/aktiviteter som må til for å skape et barnehage-, skole- og oppvekstmiljø som bidrar til helse, trivsel, lek, læring og inkludering.

FFSS skal bidra til å gjøre lover, regler og gode politiske intensjoner om til praktiske og konkrete handlinger.

Modellen skal gjøre det enklere for voksne i ulike roller å jobbe målrettet for fremme trygge og gode fellesskap, forebygge og stoppe mobbing og krenkelser, og å gi støtte til sårbare eller utsatte barn. Dette arbeidet skal ikke være i tillegg til, ved siden av eller istedenfor andre aktiviteter.

FFSS skal være en del av alt vi gjør, hele tiden. At voksne har en felles forståelse, felles strategier og jobber sammen som et lag, er spesielt viktig for å lykkes i arbeidet med hver enkelt barnegruppe.

Nedlasting: Last ned planleggingsarkene til FFSS modellen

FFSS modellen steg for steg:

Fremme – hvordan fremmer helse, læring, lek, trivsel og inkludering?  

Å fremme betyr å sette noe i gang, få noe til å skje eller bidra til at noe skjer. Det betyr å ta en aktiv rolle i arbeidet med å legge til rette for, og skape det trygge og gode fellesskapet.  

Men Hva er det egentlig voksne kan gjøre for å fremme et trygt og godt fellesskap der alle kan delta og få opplevelsen av å høre til? 

  1. Finne en aktivitet som alle i gruppa kan delta på.  
  2. For å få til dette er det lurt at dere som voksne snakker med hverandre og deler erfaringer. Hvilke typer aktiviteter har fungert tidligere? Hva liker barna? 
  3. Involver barna i å kartlegge hva som er morsomme fellesaktiviteter. 
  4. Som voksen må du være spesielt opptatt av at aktiviteten passer for de som er særskilt sårbare. 

Nå har dere blitt enige om en aktivitet som dere tenker er god for å fremme fellesskap og tilhørighet. Neste steg er å vurdere hva dere trenger å forebygge og hvordan dere skal gjøre det. 

Forebygge – hvordan forebygge for helse, læring, lek, trivsel og inkludering?

Å forebygge betyr å aktivt gjøre noe for å forhindre at noe skjer. Det betyr også å aktivt og systematisk oppsøke kunnskap om hva som skjer og rører seg i barnegruppa, og så deretter aktivt og systematisk utarbeide og gjennomføre tiltak for å redusere risikoen for at barn blir utsatt for mobbing, krenkelser eller utenforskap.  

Men Hva er det egentlig voksne skal gjøre for å forebygge mobbing, krenkelser og utenforskap i den valgte aktiviteten? 

  1. Lag en oversikt over hvilke uheldige hendelser som kan oppstå i den valgte aktiviteten. 
  2. Sjekk ut med de andre voksne om de har noen tanker om mulige utfordringer, slik at dere får en best mulig oversikt. 
  3. Snakk med barna om hva som kan bli vanskelig når en skal samarbeide i denne aktiviteten. 
  4. Bli enige om 2-3 enkle huskeregler for barna i denne aktiviteten.  
  5. Få barna med på å si noe om hvordan en skal være mot hverandre og hva en skal gjøre for å samarbeide godt. 
  6. Lag noen huskeregler for de voksne om hva de skal gjøre om noen ikke følger huskereglene. 
  7. Søk råd hos barna på hva de tenker en skal gjøre om noen ikke følger huskereglene. 
  8. Bidra til en god og tydelig organisering av aktivitetene. Fordele barna i grupper, bli enige om hvilke oppgaver de ulike har, hvilket område de ulike gruppene skal være på og mye mer. 
  9. Informere godt og sikre så godt som mulig at alle vet og kjenner til rammene for aktiviteten. 
  10. Vær spesielt oppmerksom på tilrettelegging for særskilt sårbare barn når dere tenker forebygging og forutsigbarhet. 

Lurt å gjøre: Snakk med barna om disse reglene ved oppstart. Informer andre voksne om de samme rammene.  

Stoppe – Hvordan aktivt håndtere nulltoleranse? 

I alt arbeid med barn og unge er det viktig å ha en tydelig holdning til nulltoleranse. I arbeidet med FFSS forutsettes det nå at dere har gjennomført punktene om Fremme og Forebygge slik at dere har etablert rammene for hva som er greit og ikke i denne aktiviteten. Disse Rammene skal være grunnlaget for å stå trygt i voksenrollen når en må gripe inn og stoppe en uønsket adferd. 

Voksne kan gripe inn på ulike måter for å håndtere nulltoleranse. Under følger noen eksempler på hvordan en kan korrigere negativ adferd, gi påminnelser når det trengs og hvordan en kan bekrefte at en har sett at barnet har tatt gode valg. 

  1. Korrigering – prøv å forstå og anerkjenn det som skjedde og at du har sett det. Kommenter handlingen og vær tydelig på at negativ atferd må stoppe og at du skal hjelpe til slik at barnet klarer å følge reglene videre. 
  2. Påminnelse – ser du at noen begynner å bli urolige eller ser ut som de kjeder seg så gi gjerne en påminnelse om reglene og hva du forventer at de gjør. Kanskje er det behov for en liten pause for barnet. 
  3. Bekreftelse – Det er alltid lurt å være oppmerksom på de gode valgene som tas av barn. Anerkjenn når barnet gjør det du ønsker, kommenter konkret det du ser og gi ros. 

STØTTE – Hvordan støtte og hjelpe sårbare barn?

Når barn strever med å finne en positiv plass i fellesskapet eller strever med å få til sosial samhandling er det vår jobb å gi dem den støtten de trenger for å få det til. Voksne må ta ansvar for å gi denne støtten som tidlig innsats. FFSS-modellen er derfor ikke komplett uten dette fjerde punktet som handler om “støtte”. Her skal dere så langt som mulig prøve å planlegge støtte i forkant av aktiviteten. 

Dette punktet handler om de barna som opplever utenforskap. Barn som har lav sosial status eller opplever en utrygg plass i gruppa. Barn som opplever mobbing og krenkelser. Barn som har fått utdelt negative sosiale roller. Barn som ikke får til samspillet med de andre barna. Barn som har risiko for å oppleve negative relasjoner til andre barn eller voksne. Med andre ord barn som i ulik grad er sårbare overfor å oppleve tilhørighet og betydning i fellesskapet.  

I arbeidet med siste del av FFSS forutsettes det nå at dere har gjennomført punktene om fremme, forebygge og stoppe. At dere har etablert trygge og gode rammer for hva som er greit og ikke er greit i den aktuelle aktiviteten. Disse Rammene danner grunnlaget for å på en god måte planlegge spesielt for de som trenger litt ekstra oppfølging og tilrettelegging for å lykkes i aktiviteten: 

  1. Gjennomgå oversikten dere har over barn med særskilt sårbarhet i lys av akkurat denne spesielle aktiviteten. 
  2. Trenger barnet å være tilknyttet en spesiell gruppe, er det noen spesielle barn som det er lurt å ha sammen på gruppa til dette barnet? Det er også lurt å tenke på om det er noen som ikke bør være med i barnets gruppe i akkurat denne aktiviteten. 
  3. Er det nødvendig med ekstra informasjon om aktiviteten til barnet og foreldrene? 
  4. Må dere ha klart noe ekstra utstyr for dette barnet? 
  5. Trenger barnet ekstra påminnelse rett før og underveis i aktiviteten? 
  6. Er det viktig at noen spesielle voksne er til stede sammen med barnet i aktiviteten? 

Oppsummering og planleggingshjelp 

I det kontinuerlige arbeidet med å fremme det trygge og gode fellesskapet, å forebygge mobbing og krenkelser og håndheve nulltoleransen, er det særlig viktig å ha de sørskilt sårbare barna i tankene. Dette slik at du som voksen kan hjelpe dem inn i positive og gode aktiviteter.

FFSS kan være et godt verktøy for å finne, planlegge, gjennomføre og kvalitetssikre konkrete handlinger/aktiviteter som må til for å skape et barnehage-, skole- og oppvekstmiljø som bidrar til helse, trivsel, lek, læring og inkludering.