Steg 1 symboliserer det optimale barnemiljøet, som er trygt, godt og inkluderende. Når barnemiljøet utvikler seg i negativ retning, tar man steg oppover trappa, og trinnene beskriver hvordan kulturen endres i uønsket retning, steg for steg.
NB! Alle verktøy må sees i en sammenheng for å sikre en helhetlig forståelse. Alle videoforedrag kan fritt benyttes i arbeidet med å øke kunnskap og forståelse.
Stegene i Omnitrappa:
Steg 1: Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø
Steg 1 kjennetegnes med trygge og gode relasjoner mellom alle som tilhører gruppa. Gode strukturer og rutiner som alle følger opp, positive aktiviteter som alle deltar i, og voksne som leder gruppa med tydelighet, omsorg og varme. Alle har en positiv og trygg plass i fellesskapet.
Steg 2: Normflyttende tendenser
Steg 2 viser til den utforskende tendensen barn og unge har til å teste grenser, prøve og feile og utfordre oss voksne. Denne tendensen viser barn og unge i vekst og utvikling – den er deres måte å orientere seg på i en kompleks verden. På steg 2 trenger barn og unge tydelige voksne som er tilstede i refleksjoner og veiledning.
Steg 3: Normalisering av normbrytende adferd
På steg 3 har normbrytende atferd fått etablere seg som en normal blant flere i gruppa. Det kan gjenkjennes ved barn og unge som ikke helt følger strukturer og rutiner som forventet, og som sier eller gjør ting som ikke er lov. Barn og unge kan uttrykke at de voksne ikke forstår deres verden.
Steg 4: Mobbeadferd og kollektiv legitimering
På steg 4 er en eller flere utsatt for mobbeatferd. Mobbeatferd er rettet mot enkeltindivider, og er atferd som bryter med hva som er lov å gjøre mot hverandre. Man konstruerer forklaringer for hvorfor man tillater seg det, selv om man vet at det egentlig ikke er lov. Man legitimerer atferden.
Steg 5: Foreldre adopterer legitimeringen
Foreldre hører og opplever fortellinger om andre barn eller unge som ikke fungerer som de øvrige, eller som mangler sosiale ferdigheter eller kompetanse. Foreldrene forstår barnas frustrasjon over utfordringer i møte med disse andre.
Steg 6: Ansatte adopterer legitimeringen
Ansatte ser og opplever barn eller unge som ikke fungerer som de andre, som mangler sosiale ferdigheter, kompetanse eller har andre utfordrende trekk. Man forstår barnas frustrasjon over utfordringer i møte med denne. Man ser og opplever resultatet av mobbeatferd, men ikke de usynlige sosiale mekanismene som setter den som mobbes ut av spill.
Steg 7: Ny normflyttende tendens
Den som mobbes er satt ut av spill sosialt, og er nå helt avhengig av voksne som ser og forstår hvordan mobbeatferd og legitimering virker selvforsterkende og selvoppfyllende. Om prosessen får fortsette, kan grensene som ble flyttet på steg 2, flyttes på nytt, og vi er i en negativt forsterkende spiral.